Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Fietsers zouden zich in het verkeer beter moeten gedragen. Vooral wielrenners en jongeren lappen de regels vaak aan hun laars. Dat blijkt uit een onderzoek onder 7000 lezers van de Kampioen, meldde de ANWB dinsdag.

Rijschool pesten. Fietsers zonder fietsbel en scholieren die vaak met meer dan twee naast elkaar rijden, voeren de Ergernis Top 5 aan. Ook fietsers die zonder licht of tegen het verkeer in rijden, staan in het lijstje, net als het rijgedrag van bromfietsers en scooterrijders. Sommige fietsers, brom- en snorfietsers noemen het nog wel eens “rijschool pesten”.

Rijscholen hebben vooral hinder van slingerende stadsfietsen, bakfietsen en snorfietsen, die voortdurend zorgen voor gevaarlijke en hinderlijke situaties. Cursisten van rijscholen hebben vaak moeite met de vreemde capriolen van deze fietsers, wat vooral tijdens het praktijkexamen kan leiden tot een negatieve uitslag.

Drukst befietste vierkante kilometers van Nederland.

De Amsterdamse stadsdeelvoorzitter Jeanine van Pinxteren (GroenLinks), is verantwoordelijk voor de drukst befietste vierkante kilometers van Nederland, Amsterdam-Centrum. Zij weet dus alles van de fietsproblematiek. “Je ziet het duidelijk in ons krappe centrum. In de ochtendspits: stadsfietsen, bakfietsen, snorfietsen, kriskras over het fietspad, met voortdurend gevaarlijke situaties.” laat van Pinxteren laat weten.

Asociaal gedrag.

Slingerend over de weg, het negeren van stoplichten, geen fietsverlichting, fietsen tegen de rijrichting in, niet je hand uitsteken, over de stoep rijden: de lijst van klachten over asociaal fietsgedrag die de Fietsersbond binnenkrijgt wordt steeds langer. Vooral automobilisten ergeren zich steeds vaker aan de weggebruikers die vanuit de auto toch al lastig te zien zijn. Steeds meer verschillende weggebruikers gaan van de fietspaden gebruik maken. “Stadsfietsen, ligfietsen, Segways, snorfietsen, hardlopers, skaters, racefietsen: verschillende snelheden op de bestaande fietspaden zorgen voor steeds meer risico, gedrang en dus irritaties.

Gemeenschappelijke verkeersregels.

Naast de gemeenschappelijke verkeersregels zijn er voor fietsers een aantal extra en uitzonderlijke regels. Zo mogen fietser ander wegverkeer rechts inhalen (met uitzondering van fietsers). Uiteraard is het in het algemeen verboden om gevaarlijke situaties te veroorzaken op de weg. Dat geldt voor iedereen, dus ook voor fietsers. Hieronder vindt u de regels waaraan de fietser zich dient te houden.

Algemene regels:

Twee fietsers mogen naast elkaar fietsen, meer mag niet. Als het naast elkaar fietsen het verkeer hindert moet u achter elkaar fietsen. Fietsers mogen bij een rood stoplicht rechtsaf slaan als er een bordje hangt met de tekst ‘rechtsaf voor fietser(s) vrij’. Fietsers mogen op het trottoir en de stoep parkeren, tenzij er een bord staat dat dit verbiedt. Fietsers mogen alleen kinderen onder de 8 jaar vervoeren als zij op veilige zitplaats zitten.

Fietspad of weg?

Fietsers moeten het verplichte fietspad of fiets/bromfietspad gebruiken. Als er geen verplicht fiets- of fiets/bromfietspad is, moet de fietser de rijbaan gebruiken. Bromfietsers mogen binnen de bebouwde kom niet op het fietspad rijden.

Inhalen.

Fietsers moeten elkaar links inhalen, andere voertuigen mogen zij rechts inhalen.

Verlichting.

Fietsers moeten ‘s nachts een voor- en achterlicht voeren. Ook bij slecht zicht overdag is gebruik van voor- en achterlicht verplicht. Losse fietslampjes mag, zolang ze maar voldoen aan bepaalde eisen. Wanneer er iemand achterop de fiets zit, mag het losse achterlicht ook op de rug van die ander vastzitten. Knipperende verlichting mag niet.

Mobiel bellen en muziek luisteren?

Het is niet verboden mobiel te bellen, of naar een i-pod of mp3 speler te luisteren. Maar het is wel gevaarlijk. Een fiets heeft geen achteruitkijkspiegels. De fietser heeft zijn gehoor nodig om het verkeer achter hem of haar te horen. Fietsers die telefoneren of muziek luisteren, merken minder op van wat er rondom hen gebeurt in het verkeer. En bellen of muziek luisteren vertraagt de reactiesnelheid. Wanneer dat een gevaarlijke situatie veroorzaakt kan de fietser veroordeeld worden.

Stoppen voor verkeersbrigadier en agent.

Een fietser moet stoppen voor verkeersbrigadiers als zij dat aangeven. De aanwijzingen van een politieagent of een verkeersbrigadier gaan boven verkeerstekens en verkeersregels!

Hoogste fietsdichtheid.

Nederland telt zo’n 18 miljoen fietsen en kent de hoogste fietsdichtheid in de wereld: 99 procent. We gebruiken de tweewielers vooral voor recreatie (84 procent), woon-werkverkeer (44 procent), om boodschappen te doen of de kinderen naar school te brengen (13 procent).

 

Met dank aan reflector en telegraaf

Boek een proefles

Bel voor deze gratis proefles met René Smits 0653249999 of 088-4300000

 

N.A.W.

Adres:

Amsterdamsweg 34                6712GJ EDE                               

CBR registratienummer: 1870G8

KvK: 58671595

 

       

Contact

Neem voor antwoorden op uw vragen contact met ons op via

Phone 088 4300000

065 3249999
email info@rijopleiding24.nl
web Rijopleiding 24/7

uitgebreide informatie 

 

© 2018 Rijopleiding 24/7   |  Hosted by NISweb NISweb.nl
Back to Top