Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Het jaar 2014 is een jaar vol nieuwe regels op het gebied van auto’s. De wijzigingen gelden niet alleen voor nieuwe auto’s. Ook bestuurders van gebruikte auto’s en oldtimers kunnen er financieel flink op achteruit gaan. Is het eindigen van de vrijstelling op belasting een reden om je auto te verkopen?

Op 1 april 2010 ging de vrijstelling van wegenbelasting van start. Kort samengevat: het was een daverend succes! Er werden enorme hoeveelheden A- en B-segment auto’s verkocht met een dieselmotor. Door de lage CO2-uitstoot kwamen deze auto’s plotseling in aanmerking voor een belasting vrijstelling. De vrijstelling van wegenbelasting was ook nog steeds erg aantrekkelijk om massaal oldtimers uit het buitenland te kopen.

Wat was hier het gevolg van? De overheid liep veel te veel inkomsten mis uit de MRB en wilde er iets aan doen. Op Prinsjesdag 2013 werden de nieuwe maatregelen aangekondigd, waarmee het vervallen van de vrijstelling van zeer zuinige auto’s vanaf 1 januari 2014 een feit was. Dit maakte bepaalde auto’s een stuk minder voordelig en andere juist voordeliger. De gestegen autoverkopen in de maanden oktober, november en december van vorig jaar had dus niets te maken met een plotselinge opleving van het consumentenvertrouwen, maar uitsluitend met de nieuwe fiscale maatregelen.

Wat verandert er? Vrijstelling wegenbelasting vervalt Het nul-tarief motorrijtuigenbelasting voor zeer zuinige auto’s stopt per 1 januari 2014. Dit geldt voor nieuwe evenals gebruikte auto’s. Uitsluitend auto’s met een uitstoot lager dan 51 gram per kilometer is in 2014 nog vrij van wegenbelasting. In 2015 betalen zij ook gewoon mee. Bestuurders van alle andere auto’s betalen gewoon weer wegenbelasting net als ieder andere autobezitter. Dat betekent dat van de lijst van 85 MRB-vrije auto’s er in 2014 nog maar een enkele modellen overblijven. Deze auto’s zijn meestal volledig elektrisch of voorzien van een zeer zuinige hybride aandrijving. De keuze voor relatief goedkoop rijden wordt klein, maar deskundigen verwachten dat er in 2014 nieuwe auto’s op de markt zullen komen die weer in de populaire belastingvrije categorie vallen. MRB op basis van gewicht en brandstof De manier waarop MRB wordt geheven blijft hetzelfde. Dit betekent dat je dus wegenbelasting gaat betalen op basis van het gewicht en het type brandstof van de auto. De tarieven verschillen per provincie vanwege de provinciale opcenten. Dit is een extra toeslag die door de provincies zelf bepaald mag worden. Het maakt in principe niet uit of je auto 300 of 85 gram CO2 uitstoot per kilometer. Aanscherping BMP De aanschafbelasting (BPM) is natuurlijk niet een maandelijks bedrag dat jij als automobilist moet ophoesten, maar het kan wel flinke gevolgen hebben voor het Nederlandse wagenpark. De BPM wordt uitsluitend berekend op basis van de CO2-uitstoot. De CO2-grenzen in de BPM worden jaarlijks aangescherpt en dus ook voor 2014 veranderd er weer wat. De vrijstelling qua BPM blijft wel bestaan voor zeer zuinige auto’s, maar de zuinigheidsgrens wordt verlaagd. Voor benzineauto’s ligt het maximum komend jaar op 88 g/km. Dit was 95 g/km. Voor dieselauto’s gaat het van 88 naar 85 g/km. Vanaf 2015 wordt er in BPM geen onderscheid meer gemaakt tussen benzine- en dieselauto’s wat betreft CO2-grenzen en -tarieven. CO2 uitstoot van nul De nulemissie auto is een auto met een rechtstreekse CO2-uitstoot van 0, zoals op dit moment een volledig elektrische auto. Om deze zuinige auto’s te stimuleren zijn nulemissie auto’s sinds 2009 vrijgesteld van BMP. Deze vrijstelling is wettelijk vastgelegd en duurt tot 2018.

Enkele voorbeelden Een hybride Toyota Prius vorig jaar nog wegenbelastingvrij, maar vanaf 1 januari 2014 betaalt de eigenaar tussen de €628,-en €716,- MRB op jaarbasis, afhankelijk van provincie van registratie. Dat geldt overigens niet voor de Prius Plug-In Hybrid, die ook de komende twee jaar nog wegenbelastingvrij is. Voor een nieuwe Volkswagen Polo 1.2 TDI Bluemotion betaal je jaarlijks minimaal €1.000,-.

Voor de consument kan de beëindiging van de belastingvrije status ingrijpende gevolgen kan hebben. Voor sommige automobilisten zullen de maandlasten te hoog worden. Heeft u in het verleden ook een fiscaal aantrekkelijke auto gekocht en moet u in het nieuwe jaar flink betalen? Dan kunt u wellicht overwegen om de auto te verkopen voor een zuinigere auto. 

Boek een proefles

Bel voor deze gratis proefles met René Smits 0653249999 of 088-4300000

 

N.A.W.

Adres:

Amsterdamsweg 34                6712GJ EDE                               

CBR registratienummer: 1870G8

KvK: 58671595

 

       

Contact

Neem voor antwoorden op uw vragen contact met ons op via

Phone 088 4300000

065 3249999
email info@rijopleiding24.nl
web Rijopleiding 24/7

uitgebreide informatie 

 

© 2018 Rijopleiding 24/7   |  Hosted by NISweb NISweb.nl
Back to Top